Training

Training · 16. september 2019
Foam rollen: wat is nou daadwerkelijk het effect ervan? Het is al een tijdje een grote hype in veel verschillende sportsettings, maar wat is er daadwerkelijk over bekend? Is de foamroll een echt wondermiddel dat prestatie bevordert, spierpijn vermindert, je bindweefsel vervormt, triggerpoints losmaakt en je doorbloeding een boost geeft?
Training · 01. juli 2019
Door Eddy Idrizovic Het voornaamste doel van de warming-up is om de sporters fysiek en mentaal voor te bereiden op de inspanning die volgt. Een goede warming-up kan meerdere positieve effecten hebben op de prestatie, zoals het verlagen van de reactietijd, het verhogen van kracht en vermogen van de spier en het verhogen van de zuurstoftoevoer. Een warming-up duurt meestal 10-30 minuten, wat over een langere tijd op kan tellen tot een hoop trainingsuren. Een goede warming-up ontwikkelen is dus...

Training · 05. mei 2019
Het doel van richtingsverandering in de sport is verplaatsing van het lichaam, terwijl het bij het uitvoeren van de meeste ladderoefeningen juist effectief is om het lichaam minimaal te verplaatsen. Hierdoor kunnen er zeer grote vraagtekens gezet worden bij het gebruik van deze methode in de training voor sportprestatie.
Training · 05. mei 2019
Leidt het trainen van voetenwerk in ladders ook daadwerkelijk tot verbetering van de agility? In dit artikel wil ik het eerst hebben over wat er onder agility wordt verstaan en aan de hand hiervan beredeneren of/hoe laddertraining hieraan kan bijdragen.

Training · 16. april 2019
In dit stuk ga ik het vooral hebben over de gevolgen van allerlei aannames over ‘functionele training’ op de fysieke training in de sport. Ik werk in dit stuk vier aannames uit die ik vaker tegenkom bij sporters/trainers die in mijn ogen doorslaan in hun zoektocht naar ‘functionaliteit’.
Training · 29. maart 2019
French Contrast is een gevorderde trainingsmethode waarbij er vier oefeningen, die zich allemaal op een ander punt in de kracht-snelheidscurve bevinden, achter elkaar worden uitgevoerd. Het idee van de French Contrast sets is dat elke beweging via het principe van Post-Activation Potentiation (PAP) zorgt voor een hogere power output bij de opvolgende beweging.

Training · 29. maart 2019
Post-activation potentiation (PAP) is de korte verbetering van het vermogen van de spier om kracht te leveren na een korte maximale inspanning (conditioning activity). Het uitvoeren van een conditioning activity zorgt mogelijk voor excitatie van het zenuwstelsel, waardoor de grotere motor units makkelijker kunnen worden geactiveerd tijdens een beweging. Versimpeld houdt dit in dat het zenuwstelsel beter in staat is om een groter aandeel van de spiervezels te activeren.