Voeding · 21. oktober 2019
Slaap kan bevorderd worden door het verminderen van processen in het lichaam die je wakker houden of het bevorderen van processen waardoor je slaperig wordt. Het vermijden van bepaalde stoffen voor het slapen kan een grote bijdrage leveren aan de slaapduur en kwaliteit. Daarnaast zijn er verschillende voedingsstoffen die ervoor kunnen zorgen dat de slaap verbeterd wordt.
Voeding · 26. september 2019
Cafeïne kauwgom wordt steeds meer gebruikt door topatleten en recreatieve sporters om de prestatie te verbeteren. Maar waarom nemen zij dit? Wat zijn de fysiologische en psychologische effecten van het kauwen op de cafeïne kauwgom en zijn deze effecten ook bewezen? In deze blog vat ik de meest recente inzichten over dit onderwerp samen.

Training · 16. september 2019
Foam rollen: wat is nou daadwerkelijk het effect ervan? Het is al een tijdje een grote hype in veel verschillende sportsettings, maar wat is er daadwerkelijk over bekend? Is de foamroll een echt wondermiddel dat prestatie bevordert, spierpijn vermindert, je bindweefsel vervormt, triggerpoints losmaakt en je doorbloeding een boost geeft?
Blessures · 21. augustus 2019
Een onderzoek in de NBA tussen 2013 en 2017 laat zien dat spelers een kans van 26% hebben om een enkelblessure op te lopen. Niet voor niets dus ook dat je veel basketbalspelers (ook andere sporters) ziet rondlopen met enkelbraces. Hoewel de brace helpt om de enkel te beschermen, ontneemt het ook een stuk van de beweeglijkheid. Dit kan vervolgens consequenties hebben voor andere gewrichten.

Voeding · 21. augustus 2019
Door Romy Zengerink Wat is creatine? Creatine is een stof die wordt opgeslagen in spieren en we krijgen het dan ook vooral binnen via vlees en vis. Gemiddeld hebben wij een creatinevoorraad van 120 tot 140 g (afhankelijk van de spiermassa en type spiervezels), waarvan ongeveer 95% is opgeslagen in spieren. Hiervan is 2/3 deel opgeslagen als creatinefosfaat en 1/3 als vrije creatine. Mechanisme Een deel van de creatine in het lichaam wordt geproduceerd in de lever en nieren, de rest krijgen we...
Voeding · 02. augustus 2019
Kan het nemen van gelatine supplementen zorgen voor versterking van weefsels rondom gewrichten en daardoor peesblessures voorkomen? Lees de laatste inzichten in deze blog over de werking en het gebruik!

Training · 01. juli 2019
Door Eddy Idrizovic Het voornaamste doel van de warming-up is om de sporters fysiek en mentaal voor te bereiden op de inspanning die volgt. Een goede warming-up kan meerdere positieve effecten hebben op de prestatie, zoals het verlagen van de reactietijd, het verhogen van kracht en vermogen van de spier en het verhogen van de zuurstoftoevoer. Een warming-up duurt meestal 10-30 minuten, wat over een langere tijd op kan tellen tot een hoop trainingsuren. Een goede warming-up ontwikkelen is dus...
Voeding · 20. juni 2019
Cafeïne is een supplement dat door veel atleten uit verschillende sporten wordt gebruikt. Waarom is dit goedje zo populair? Wat voor invloed heeft de inname van cafeïne in het lichaam? En welke effecten op de prestatie brengt dit met zich mee? In deze blog worden de recente inzichten over de rol die cafeïne kan spelen in het verbeteren van de prestatie uitgelegd.

Voeding · 29. mei 2019
In het eerste deel over vitamine D is uitgelegd wat vitamine D is en welke functies deze vitamine heeft in het lichaam. In deel 2 wordt verder in gegaan op de functionele rol van vitamine D die relevant kan zijn voor sporters. Owens et al. (2018) beschrijven in hun review de laatste inzichten in de effecten van vitamine D op prestatie en richtlijnen voor vitamine D inname. De effecten op spierherstel, spierfunctie, immuun functie, cardiovasculaire functies en botgezondheid worden besproken.
Training · 05. mei 2019
Het doel van richtingsverandering in de sport is verplaatsing van het lichaam, terwijl het bij het uitvoeren van de meeste ladderoefeningen juist effectief is om het lichaam minimaal te verplaatsen. Hierdoor kunnen er zeer grote vraagtekens gezet worden bij het gebruik van deze methode in de training voor sportprestatie.

Meer weergeven