Motor Learning and Cueing: Reference Points
Training · 15. maart 2021
In the previous part of this article I discussed how I view learning and how I tend to go about teaching new movements. In this part, I will try to outline my current views on coaching movements that athletes are already familiar with.
Motor Learning and Cueing: Explicit, Implicit, External, Internal
Training · 15. maart 2021
I believe that one of the greatest challenge of teaching is finding ways to compress information into manageable chunks through either constraints or reference points, which can be done in many ways. You shouldn't write off an entire way of teaching just because there are a couple of isolated studies showing a certain result in a certain situation, based on certain outcome measures.

General Strength and Power for Throwing Performance: Part 2
Training · 05. maart 2021
The main takeaway here is that correlations don’t really tell you that much when there are so many factors at play, so we can’t be that quick to conclude that something has little value when there is no direct correlation with the main movement. Specifically, the more elite you are the more aspects of the movement probably need to be perfected, of which general strength is one, but only one of many. It is important to note that tactical and technical execution are king in sport’s mastery.
General Strength and Power for Throwing Performance: Part 1
Training · 05. maart 2021
How important is general concentric strength and power work for improving throwing speed? When you look at the coordinative aspects, these movements are very far away from each other. Throwing is a highly coordinated movement with transfer of kinetic energy between the lower and upper extremity through elastic tissues, while the bench press and loaded throws are highly concentric (muscle driven) movements. However, should we care about that difference?

Viewing training and performance through the lens of stress, overload and adaptation (EN)
Training · 17. november 2020
The job of the physical preparation coach is to understand and manage the different stressors as well as possible to try and prevent any capacity bucket from overflowing. Being biased towards one can lead you to neglect others, which can leave your athletes unprepared for the demands of the game. There is only so much adaptive energy to be spent, so think hard when deciding where to spend it. Every time you add, you are also subtracting at the same time.
Voeding · 21. oktober 2019
Slaap kan bevorderd worden door het verminderen van processen in het lichaam die je wakker houden of het bevorderen van processen waardoor je slaperig wordt. Het vermijden van bepaalde stoffen voor het slapen kan een grote bijdrage leveren aan de slaapduur en kwaliteit. Daarnaast zijn er verschillende voedingsstoffen die ervoor kunnen zorgen dat de slaap verbeterd wordt.

Voeding · 26. september 2019
Cafeïne kauwgom wordt steeds meer gebruikt door topatleten en recreatieve sporters om de prestatie te verbeteren. Maar waarom nemen zij dit? Wat zijn de fysiologische en psychologische effecten van het kauwen op de cafeïne kauwgom en zijn deze effecten ook bewezen? In deze blog vat ik de meest recente inzichten over dit onderwerp samen.
Training · 16. september 2019
Foam rollen: wat is nou daadwerkelijk het effect ervan? Het is al een tijdje een grote hype in veel verschillende sportsettings, maar wat is er daadwerkelijk over bekend? Is de foamroll een echt wondermiddel dat prestatie bevordert, spierpijn vermindert, je bindweefsel vervormt, triggerpoints losmaakt en je doorbloeding een boost geeft?

Blessures · 21. augustus 2019
Een onderzoek in de NBA tussen 2013 en 2017 laat zien dat spelers een kans van 26% hebben om een enkelblessure op te lopen. Niet voor niets dus ook dat je veel basketbalspelers (ook andere sporters) ziet rondlopen met enkelbraces. Hoewel de brace helpt om de enkel te beschermen, ontneemt het ook een stuk van de beweeglijkheid. Dit kan vervolgens consequenties hebben voor andere gewrichten.
Voeding · 21. augustus 2019
Door Romy Zengerink Wat is creatine? Creatine is een stof die wordt opgeslagen in spieren en we krijgen het dan ook vooral binnen via vlees en vis. Gemiddeld hebben wij een creatinevoorraad van 120 tot 140 g (afhankelijk van de spiermassa en type spiervezels), waarvan ongeveer 95% is opgeslagen in spieren. Hiervan is 2/3 deel opgeslagen als creatinefosfaat en 1/3 als vrije creatine. Mechanisme Een deel van de creatine in het lichaam wordt geproduceerd in de lever en nieren, de rest krijgen we...

Meer weergeven