· 

Gelatine: het supplement voor minder peesblessures?

Door Romy Zengerink

 

Gelatine wordt verkregen uit dierlijk collageen en wordt vooral gebruikt als bindmiddel in snoep, pudding en vitaminesupplementen. Doordat het dezelfde eigenschappen heeft als het collageen in onze weefsels, is de gedachte ontstaan dat het innemen van gelatine deze weefsels kan versterken. In deze blog beschrijven we de eerste resultaten van onderzoek naar dit idee en de praktische aanbevelingen die dit met zich meebrengt.

 

 

Het merendeel van de blessures bij verschillende sporters valt onder verstuikingen, verrekkingen, scheuren en breuken. Deze blessures ontstaan vaak als gevolg van een te zwakke extracellulaire matrix (ECM; deel van het weefsel dat zich buiten de cellen bevindt), van de spieren, pezen, ligamenten en botten welke een belangrijke rol heeft bij het opvangen van krachten. Een sterker ECM helpt dus mee aan het verkleinen van de kans op blessures en het kan ook zorgen voor een snellere revalidatie (1). Daarnaast zorgt de ECM van spieren en pezen voor het snel overdragen van krachten, waardoor het ook bijdraagt aan het verbeteren van snelheid en vermogen.* Aangezien dit in veel sporten belangrijke componenten zijn, zal de prestatie hierdoor verbeteren. Een robuust en gezond ECM is dus essentieel voor atletisch vermogen, het minimaliseren van blessures en het versnellen van het herstel.

 

 

 

De extracellulaire matrix van spieren, banden en pezen bestaat voornamelijk uit collageenweefsel. De functie van de banden en pezen verbetert dan ook als er meer collageen aanwezig is dat samengehouden wordt door sterkere bindingen. De belangrijkste stimulus voor collageenaanmaak is mechanische belasting (sporten) (2). Daarnaast wordt er ook gedacht dat de aanmaak verhoogd kan worden door middel van de inname van collageen in de vorm van gelatine. Gelatine wordt namelijk gewonnen uit dierlijk collageen (3), en bestaat daardoor uit de aminozuren die we nodig hebben (proline, hydroproxiline en glycine). Het innemen van gelatine in combinatie met mechanische belasting zou hierdoor dus kunnen zorgen voor sterker collageenweefsel rondom spieren, pezen en banden. *Voor vegetariërs en veganisten is het belangrijk om er rekening mee te houden dat gelatine wordt verkregen uit dierlijk collageen. Er is geen plantaardig alternatief voor gelatine.

 

 

In de studie van Shaw et al. (2017)** is naar aanleiding van deze gedachte onderzocht of gelatine in combinatie met mechanische belasting de collageen aanmaak ook werkelijk kan verhogen. Zij hebben gevonden dat het innemen van 15 gram gelatine in combinatie met 50 mg vitamine C inname zorgt voor hogere concentraties van de benodigde aminozuren proline, hydroproxiline en glycine in het bloed. De verhoogde concentraties hiervan zorgde ook voor een hogere collageenaanmaak. Dit betekent dat het innemen van gelatine tijdens een periode van training ervoor kan zorgen dat het collageenweefsel versterkt, wat kan bijdragen aan een verbeterde krachtenoverdracht van de spieren en pezen.

 

**Tijdens deze studie (dubbelblind, crossover) kregen de deelnemers een oplossing met 50 mg vitamine C en 5 gram of 15 gram gelatine, of een placebo. Het toevoegen van vitamine C aan het supplement is essentieel, omdat dit een belangrijke functie heeft bij het aanmaken van collageen. Een uur na de inname moesten de deelnemers 6 minuten springtouwen om de colageensynthese te stimuleren. Dit werd 3 dagen lang 3 keer per dag herhaald met minimaal 6 uur rust er tussenin om het weefsel te laten herstellen.

 

 

Toepassing

Collageen aanmaak in ligamenten wordt het best gestimuleerd door belastende inspanning van 5 tot 10 minuten (2). Een langere periode van inspanning zorgt namelijk vooral voor vermoeidheid zonder een grotere positieve stimulatie. De beste manier om het collageenweefsel te versterken is om een korte mechanische belasting te hebben (bv. springtouwen), met hierna minimaal 6 uur rust tot de echte training om ervoor te zorgen dat het weefsel kan herstellen. Door een uur voor de korte belasting 15 gram gelatine samen met 50 mg vitamine C in te nemen zou de collageensynthese verder kunnen worden verhoogd. Gelatine is te verkrijgen in poedervorm wat kan worden opgelost in water, wat het innemen redelijk makkelijk maakt.

 

 

Conclusie

Het lijkt erop dat gelatine supplementen een positieve invloed kunnen hebben op de sterkte van het collageenweefsel rondom spieren en pezen. Op dit moment zijn er nog niet voldoende resultaten bekend om dit met zekerheid te zeggen, dus het is wachten op volgende studies waarin de invloed van gelatine inname op de collageenaanmaak wordt onderzocht. Er zijn geen negatieve effecten bekend van gelatine, dus het is veilig om hiermee te experimenteren.

 

Wij, Romy en Eddy, zijn bewegingswetenschappers en performane trainers. 

 

In de verschillende artikelen die er elke week op onze blog verschijnen willen wij veel informatie bieden over de onderwerpen in de sportwereld die ons bezig houden. Ons doel is er voor zorgen dat de wetenschap voor een breder publiek toepasbaar wordt in de praktijk! 

 

Opmerking: De met * gemarkeerde velden zijn verplicht.


Reactie schrijven

Commentaren: 0